donderdag 18 september 2014

Vrije tekst

Kinderen laten kennis maken met geschreven taal is niet zo makkelijk. Wanneer kinderen zelf een illustratie maken en er daarna een eigen 'tekst' bij maken, zien ze dat het erna nog eens kan gelezen worden en dat zij zelf ook woordjes of letters gaan herkennen omdat ze het net zelf hebben gemaakt en geschreven. Sommige teksten worden voorgelezen, anderen blijven voor eeuwig in hun boek plakken. Daarom gaat dit boek ook mee van klasgroep 1 naar klasgroep 5. De kinderen kunnen zelf hun evolutie in het schrijven opmerken.

 


Bij de kleuters worden de illustratietechnieken heel vaak aangeboden. Zodat ze later een ruime basis hebben aan technieken.
Deze week was dit bij ons inkleuren. Niet zo makkelijk als je denkt. Hun eigen symbool kleeft in het midden van hun blad. Daarna werd het blad vanuit het midden naar de hoeken in 4 stukken verdeeld. Die moesten ze inkleuren met de kleuren die je ook in je symbool ziet. Daarna mochten ze met stift dingen tekenen en stempelen die bij hun symbool passen.
Na de illustratie wordt het verhaal die zij vertellen genoteerd en vaak nog met een extra opdracht. Deze week: omkring het woord (bv. ik)

Ze deden dit prima!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten